Een artikel door Anthony Verdonck - stagiair bij Start@K.
Heb je een geweldig idee of een onderneming maar begin je al te trillen bij de gedachte om te pitchen? Weet je niet wat te zeggen en hoe je het moet zeggen? No worries, wij helpen je door het volledige proces om de ideale pitch te maken!
Een pitch moet kort en bondig zijn. Het is erg moeilijk deze in een korte tijd op de juiste manier over te brengen. Bij de pitch nights krijg je de kans om jezelf in 4 minuten voor te stellen en je concept te presenteren. Je leert hier direct medestudent-ondernemers kennen en na het pitchen krijg je feedback om je concept te starten of te verbeteren. Dan heb je ook een elevator pitch waarbij je 1 minuut hebt om jezelf en je concept te pitchen. Het is erg moeilijk deze in een korte tijd op de juiste manier over te brengen, vandaar dat we je een aantal handige tips geven die je voor ieder pitch kan gebruiken!
First and foremost: de openingszin is de fundering van je pitch! Met die eerste zin moet je op een creatieve manier jezelf voorstellen en de aandacht kunnen trekken van de jury. Als je hier de aandacht trekt heb je ze mee voor de rest van de pitch! Wees creatief en vermeld zeker je naam en je functie in het bedrijf.
Na de openingszin zeg je direct welk probleem je kan oplossen met jouw idee of bedrijf. Leg duidelijk het probleem uit. Gebruik geen te moeilijke woorden, iedereen uit elke sector moet kunnen begrijpen wat jouw bedrijf doet. Bewaar het vakjargon voor pitches gericht naar experten in je sector.
Nu het probleem duidelijk is, leg je uit hoe je dat probleem oplost. Hier leg je de USP of Unique Selling Proposition van je bedrijf uit. Dus wat jou onderscheidt van je concurrenten, dit kunnen fysieke kenmerken zijn of een andere manier van aanpak.
Iets wat je zeker moet vermelden zijn referenties. Deze referenties kunnen bekende mensen zijn waarmee je samen werkt of aan wie je verkoopt. Je mag hier zeker namen droppen. Referenties kunnen ook prijzen zijn die jij of je bedrijf gewonnen hebben. Je mag hier ook je persoonlijke prestatie vermelden!
Voor dat je eindigt met je pitch moet je ook zeker je doel of visie van je bedrijf vertellen. Wat je wil bereiken, gevolgd door de afsluitingszin. Je moet hier op een creatieve manier eindigen met een call to action, waarbij je je publiek aanzet tot actie zodat ze meer willen weten over je onderneming. Verwacht een hoop vragen na je pitch, dus zorg ervoor dat je goed voorbereid bent. Wees enthousiast over de vragen die je krijgt, maar wees ook eerlijk!
Als je deze structuur gebruikt in je pitch zit je inhoudelijk al goed! Maar je moet ook de pitch weten te brengen. Zorg er in eerste instantie al voor dat je hem vlot uit het hoofd kent en het met veel intonatie kan vertellen. Wees enthousiast en straalzelfvertrouwen uit! Toon aan dat je weet waarover je praat. Je brengt jouw verhaal dus probeer die passie uit te stralen.
Hopelijk sta je met deze tips wat sterker in je schoenen op het gebied van pitchen en heb je moed gekregen om te komen pitchen op de pitch nights!